Jednoaktová opera z roku 1964 na autorovo libreto měla premiéru v brněnském Operním studiu JAMU. Výrazně barevná, rytmicky pestrá hudba čerpá z různých hudebních žánrů a je předepsána pro šest sólových pěvců, šest melodických nástrojů a soupravu bicích. Formou autor přímo reaguje na pojetí hudebního divadla Bertolda Brechta a Kurta Weilla.
Životy prostých lidí vždy zůstanou spoutány dějinami, které píšou mocní. Ideologie se podbízivě vtírá do našich myslí, my ztrácíme kontakt sami se sebou a měníme se v živé pomníky zapomnění.
Burleskní mozaika obrazů z druhé světové války ukazuje německé vojsko při vpádu do Francie pod záminkou poznávací exkurze dvou milionů spolkových turistů. Mezi nimi je i Karl, do jehož osobních dějin násilně vpadnou dějiny velké a doslova jej zničí.
Režijní koncepce se opírá o přirozené dramatické napětí mezi ideologií, která se pro sebe snaží získat co nejvíce přívrženců a obyčejnými lidmi, kteří se jí buďto vzpírají, anebo se jí nechají bez odporu semlít. Válka je zde vábivou hrou na hrdinství, casinem smrti, které podbízivostí svého šílenství strhne i nevinného. Děsivá absurdnost válečné brutality se přelévá v groteskní absurdnost lidské malosti a současnému divákovi klade otázku, zda není v divadle života jen loutkou, jejíž vodiči se při hře náramně baví.
| Autor hudby | Josef Berg |
| Autor libreta | Josef Berg |
Osoby a obsazení |
|
| Francouzský celník (alt) | Lenka Čermáková j. h., Kateřina Hloušková |
| Marie (soprán) | Valeryia Kuchinskaya, Romana Jedličková, Jana Melišková |
| Karl (tenor) | Pavel Valenta, Marek Olbrzymek j. h. |
| Učitel (baryton) | Marek Belko, Lukáš Hacek |
| Oficír 1 (bas) | Martin Frýbort, Roman Hoza |
| Oficír 2 (bas) | Petr Karas, Jiří Procházka j. h. |
| Tanečník (němá role) | Martin Knihař**, Martin Burda** |
| Tanečnice (němá role) | Karolína Beerová**, Maria Kokešová** |
Pouhých sedmnáct minut trvá opera napsaná roku 1972, v roční návaznosti na úmrtí Josefa Berga. Libreto inspirované dramatem Františka Hrubína je koncentrováno do pouhé strany textu svěřené zpěvnímu barytonu a dvěma recitátorům. Dle slov skladatele je hudba této opery vystavěna na půdorysu ticha, které hudbou prosvítá a je pro Ištvana nezvykle instrumentována jen smyčcovými a dřevěnými nástroji a celestou bez použití bicích.
Princ zakletý v žabáka, jehož proměnu umožní jen polibek panny nedbající pro lásku na jeho vzhled a tajemný hrad knížete Modrovouse, jehož třináctou komnatu nesmí snoubenka otevřít a porušení tohoto zákazu ji stojí život. To jsou dva archetypy evropského pohádkového vyprávění, které se spojují v podobenství o Krásce a Zvířeti. Hosta, který ji každodenně navštěvuje, zná panna jen podle hlasu, oblibuje si ho, ale začíná tušit něco hrozivého. Netvor cítí, že se pomalu začíná měnit v člověka, ale jeho třináctou komnatu otevře Kráska příliš brzy…
Růže kvetoucí v zimě, láska panny k nepoznanému muži, děsivá šelma, která se každý večer přemáhá, aby se panna nestala její kořistí a všudypřítomná předtucha něčeho strašného, která se s každým krokem Krásky ke Zvířeti zvětší. Jeho úzkost z vlastní jinakosti umocněná konfrontací s čistou dívkou je obrazem každého z nás ve chvíli, kdy se snažíme zavřít svoji třináctou komnatu i před sebou samými. Režijní záměr vystavět inscenaci jako sled tajemných světelných obrazů na půdorysu tmy podtrhuje hrůzu uvědomění si jinakosti zvířete a narůstající tíseň blížící se katastrofy.
| Autor hudby | Josef Berg |
| Autor libreta | Josef Berg |
Osoby a obsazení |
|
| Francouzský celník (alt) | Lenka Čermáková j. h., Kateřina Hloušková |
| Marie (soprán) | Valeryia Kuchinskaya, Romana Jedličková, Jana Melišková |
| Karl (tenor) | Pavel Valenta, Marek Olbrzymek j. h. |
| Učitel (baryton) | Marek Belko, Lukáš Hacek |
| Oficír 1 (bas) | Martin Frýbort, Roman Hoza |
| Oficír 2 (bas) | Petr Karas, Jiří Procházka j. h. |
| Tanečník (němá role) | Martin Knihař**, Martin Burda** |
| Tanečnice (němá role) | Karolína Beerová**, Maria Kokešová** |
*) Posluchači 3. ročníku oboru Činoherní herectví, Divadelní fakulta JAMU v Brně.
**) Posluchači Taneční konzervatoře Brno.
| Datum premiéry | 17. listopadu 2012, 19. listopadu 2012 |
| Počet repríz | 2 |
| Režie: | Tomáš Pilař |
| Dirigent: | Pavel Šnajdr |
| Scéna: | Ivana Miklošková |
| Kostýmy: | Ivana Miklošková |
| Asistent režie: | Marek Mokoš |
| Hudební nastudování: | Tomáš Krejčí |
| Produkce: | Ondřej Daněk, Pavla Hrubšová, Václav Otáhal |
| Asistent produkce: | Kristýna Ratajová, Ondřej Sikora, Zdeněk Šimek |
| Inspice: | David Ostružár, Anna Pinknerová, Vojtěch Sedlák |
| Audiovize: | Marek Mokoš |